6/10/2023

Brändikokemukset - Osa 3

undefined

Opettavainen sisältö brändikokemuksessa

Viisiosaisessa blogisarjassa avaamme Liwligin ammattilaisten ajattelua siitä, mitä elementtejä brändikokemuksien suunnittelussa ja toteutuksessa tulisi huomioida, ansaitaksemme sekä kuluttajan huomion, että sitoutumisen brändiä kohtaan.

Blogisarjan kolmannessa osassa kerromme kuinka hyvin tehty brändikokemus ohjaa ja kouluttaa ihmisten toimintaa kohti pääviestiä, joka tukee yhteistä hyvää, kuten esimerkiksi kestävää kehitystä. Tämä lisää sitoutumista brändiä kohtaan.

Nuoruuden innostus ja kehittyvä ala

Nuoruuden innostus ja lisätienestien toivo vei minut ensimmäisen kerran töihin festivaaleille 1990-luvulla. Silloin festivaalit olivat Suomessa vielä melko alkutaipaleellaan, ja toimiminen tapahtumatyöntekijänä oli jollakin tapaa erilaista, jopa villiä ja vapauttavaa. 

Tunsin kuuluvani osaksi vastakulttuuria, joka pyrki muuttamaan maailmaa musiikin, taiteen ja yhteisöllisyyden voimalla. Oli huikeaa nähdä festivaalikulttuurin kasvavan ja muuttuvan.

Vuosituhannen vaihdos toi mukanaan ammattimaisuuden nousun festivaalialalle. Tapahtumien tuottamisesta tuli monimutkaisempaa ja tarve osaavista työntekijöistä kasvoi. Toimittajat, esiintyjät ja sponsorit tulivat osaksi festivaalien maailmaa, jossa oli opittava navigoimaan monimutkaisten sopimusten ja budjettien keskellä. Kestävästä kehityksestä tuli myös tuolloin puheenaihe, ja kierrätyspisteitä sekä ympäristöystävällisiä käytäntöjä alettiin ottaa käyttöön.

2000-luku: Teknologia mullistaa

2000-luvulla teknologia mullisti festivaalituotannon. Sosiaalinen media ja verkkosivut antoivat festivaaleille mahdollisuuden tavoittaa suuremman yleisön ja markkinoida itseään tehokkaammin. Lipunmyynti siirtyi verkkoon, ja festivaaleille alettiin luoda omia sovelluksia, jotka helpottivat osallistujien kokemusta. Samalla festivaalit alkoivat hyödyntää virtuaalitodellisuutta ja interaktiivisia kokemuksia.

Kestävän kehityksen merkitys nousi esiin laajemmin yhteiskunnassa, ja se alkoi näkyä myös tapahtumien järjestämisessä. Monet festivaalit alkoivat ottaa käyttöön vihreitä käytäntöjä, kuten aurinkopaneeleja, biohajoavia astioita ja julkisen liikenteen suosimista.

2010-luku: Kestävä kehitys ja monimuotoisuus

Kestävä kehitys nousi 2010-luvulla keskiöön vielä vahvemmin festivaalituotannoissa. Kierrätys, aurinkoenergia ja vähäpäästöiset kuljetukset tulivat vakiokäytännöiksi. Festivaalit olivat enemmän kuin musiikkia ja viihdettä; ne olivat foorumeita keskustelulle ympäristöstä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä. Monimuotoisuus, niin esiintyjien kuin osallistujien keskuudessa, korostui entisestään.

Kestävän kehityksen integroiminen tapahtumiin tuli yhä tärkeämmäksi. Monet festivaalit asettivat konkreettisia tavoitteita, kuten hiilijalanjäljen pienentämisen ja vedenkulutuksen optimoinnin.

2020-luku: Uudet haasteet ja mahdollisuudet

Vuosikymmenet festivaalituotannon parissa oli tuonut minulle mukanaan paljon kokemusta ja oppia. Mutta 2020-luku toi mukanaan ennennäkemättömiä haasteita pandemian muodossa, mihin kukaan alalla toimineista ei ollut osannut varautua.

Festivaalit joutuivat sopeutumaan uusiin olosuhteisiin, mutta samalla ne löysivät uusia tapoja yhdistää ihmisiä virtuaalisesti ja tarjota elämyksiä etänä.

Pandemian aikana, kävin Laureassa kestävän kehityksen johtamisen opinnot, sillä koin että nyt on minun mahdollisuus alkaa luomaan aivan uudenlaisia kestävämpiä tapahtumia, kunhan pandemiasta on selvitty. 

Tänä päivänä kestävän kehityksen merkitys tapahtumissa on kasvanut eksponentiaalisesti. Tapahtumien järjestäjät pyrkivät nyt olemaan entistä vihreämpiä, käyttämään uusiutuvaa energiaa, vähentämään muovijätettä ja edistämään kestävää liikkuvuutta osallistujille. Myös inklusiivisuus, monimuotoisuus sekä esteettömyys ovat vahvasti mukana. 

Tänä päivänä festivaalit eivät vain noudata kestäviä käytäntöjä, vaan ne myös pyrkivät kouluttamaan osallistujia kestävästä elämäntavasta ja tarjoavat foorumin ympäristöystävällisille tuotteille ja palveluille. Kestävä kehitys on tullut olennaiseksi osaksi tapahtumien suunnittelua ja toteutusta, ja se voi myös houkutella yhä useampia osallistujia, jotka haluavat osallistua vastuullisiin ja tietoisesti järjestettyihin tapahtumiin.

Huomioitavaa:

Kestävä kehitys on nykyään tärkeässä roolissa myös  brändin rakentamisessa. Yhä useammat kuluttajat odottavat, että yritykset toimivat vastuullisesti ja ovat osa ratkaisua ympäristöongelmiin. Brändien on otettava kantaa ilmastonmuutokseen, kestävään kulutukseen ja sosiaaliseen vastuuseen.

Kestävä kehitys ei ole enää pelkkä osa brändin imagoa; se on sen kulmakivi. Brändit tekevät nykyään konkreettisia sitoumuksia ympäristön suojelemiseksi, hiilijalanjälkensä pienentämiseksi ja reilujen työolosuhteiden edistämiseksi. Nämä toimet eivät olle pelkkiä markkinointivaltteja, vaan ne heijastuivat brändin liiketoimintaan ja tulokseen.

LIWLIG apuna kesän 2024 festivaaleilla

Ennen kuin sovit tai varaat brändillesi kumppanipaikkoja ensi vuoden festivaaleille, ota yhteys meihin ja katsotaan yhdessä voisimmeko omalla osaamisellamme tehdä festivaalitoteutuksestanne ainutlaatuisen. Kehittämällä ja toteuttamalla kestäviä tapahtumakonsepteja varmistamme sen, että asiakkaidemme brändit saavat festivaaleilla ansaitsemansa näkyvyyden. 

Vuosien varrella olemme kerryttäneet valtavan tietopankin jo olemassa olevista kestävän kehityksen ratkaisuista sekä toimintamalleista, kuten esimerkiksi uusiokäytettävistä tapahtumarakenteista. Osana vastuullisuustyötämme, kaikki alihankkijamme ovat velvoitettuja allekirjoittamaan Liwligin Code of Conductin.

Code of Conductin ohessa LIWLIG on sitoutunut UN Global Compact -aloitteeseen, joka pyrkii edistämään ihmisoikeuksiin, työelämään, ympäristöön ja korruption torjuntaan liittyviä tavoitteita. Lisäksi pyrimme kompensoimaan jokaisen toteuttamamme tapahtuman hiilijalanjäljen kumppanimme Atmozin kautta.

Vastuullisuus on kiinteä osa myös Liwlig Groupin kulttuuria ja tästä osoituksena on yritysten vastuullisuutta globaalisti arvioivan Ecovandiksen pronssimitali työstämme kestävän kehityksen parissa.

- Krista Snabb

Referenssit: Referenssi maailmalta: Planet Suvilahti, Helsinki

Planet Suvilahti ilmaistapahtumaa on tehty taiteiden yönä vuodesta 2014. Tapahtuman luoja ja tuottaja Ossi Kajas kertoo, että tapahtuman tavoitteena on aina olla kaikille ilmainen ja sinne on saanut tulla esiintymää kuka vain hyvin matalalla kynnyksellä. Planet Suvilahtea järjestää Suvilahden vuokralaisista koostuva Suvilahtelaiset RY, jonka tavoitteena on edistää Suvilahden kulttuurikeskustoimintaa ja säilyttää se kaikille saavutettavana tapahtumapaikkana.  Ossi kertoo, että tapahtuman ideana on luoda “Planetaarisia kokemuksia ilman raketin kerosiinin käryä.”.

Ossi kertoo myös, että Planet Suvilahdelle ei tehdä mitään kertakäyttöistä mainosmateriaalia. Tapahtuman banderollin on maalannut graffititaiteilija jo kertaalleen käytetyille mainosbanderolleille, ja niissä ei lue vuosilukua taikka päivämäärää. Tällä tavalla samaa banderollia voidaan käyttää joka vuosi. Tapahtumien tekninen toteutus pyritään tekemään tilojen omaa tekniikkaa hyödyntämällä, täydennystä toki vuokrataan tarpeen mukaan. 

Planet Suvilahti on tapahtuma kaikenikäisille, alkuillasta lapsiperheet pääsevät tutustumaan taiteeseen, yöllä tanssitaan musiikin tahtiin pimenevässä illassa. Planet Suvilahti tarjoaa myös monikulttuurista ohjelmaa, tänä vuonna aina japanilaisesta teeseremoniasta warehouse reiveihin, ja sirkus esityksistä elävään musiikkiin. Lopuksi Ossi iloitsee, että “Meidän tapahtuma oli niin kestävä, että jengi jopa keräsi omat roskansa, tölkkinsä ja pullonsa pois mennessään.”.

Liwligin referenssi: Hippo-Hiihto 2023

LIWLIG sai kunnian olla järjestämässä yhteistyössä OP Uusimaan kanssa Hippo-hiihto tapahtumaa Olympiastadionilla maaliskuussa 2023. Hippo-hiihto on kaikkien rakastama hiihtotapahtuma, joka tänä vuonna oli osana Olympiastadionilla tapahtumaa Helsinki Ski Weeksiä.

Hippo-hiihto on erinomainen esimerkki kestävän kehityksen tapahtumasta.

Hippo-hiihto toteutettiin Helsinki Ski Weeksillä, joten siellä oli  infra valmiina. Lava, tekniikka, aidat, WC tilat sekä kahviot olivat jo kaikki valmiiksi olemassa hippoja varten. Kaikki brändimateriaalit ovat kestävän kehityksen mukaiset: hiihtäjien numeroliivit, valokuvausseinä, banderollit sekä Hippo maskotit ovat käytössä myös muissa Hippo -tapahtumissa ympäri Suomen. Tänä vuonna Hippo-hiihdon diplomeita ei enää printattu, mutta sen sai toki hakea netistä halutessaan. Näin säästettiin valtava määrä paperia. Tapauksen tapahtumahenkilöstöllä oli tapahtuman aikana tarjolla kasvisruokaa, ja pillimehujen sijasta pikkuhiihtäjille tarjottiin kuumaa mehua kierrätettävistä hippomukeista. Perheitä ohjeistettiin saapumaan paikalle julkisilla kulkuneuvoilla ja lisäksi Hippo-hiihdon hiilijalanjälki on kompensoitu Liwligin kumppanin Atmozin kautta.

Hyödynnetäänkö opettavaista sisältöä seuraavassa brändikokemuksessanne?

LIWLIG Group vahvistaa asemaansa Ruotsissa hankkimalla PS Occasion AB:n

27/11/2024

Pohjoismaiden johtava tapahtumatoimisto, suomalaislähtöinen LIWLIG Group, on ilmoittanut hankkineensa ruotsalaisen PS Occasion AB:n. Yritys on äskettäin valittu Vuoden toimistoksi 2024 Ruotsissa.

Pitkä peli-Vierailu terapialeirillä Ukrainassa

20/11/2024

2024 Pitkästä Pelistä kerätyillä varoilla tuimme ukrainalaisen NGO Volunteer Hundred -organisaation järjestämää mielenterveyteen keskittynyttä leiriä. Terapialeiri järjestettiin perheille, jotka ovat menettäneet läheisiään hyökkäyssodan aikana.

TAPAUS muuttaa nimensä osana Pohjoismaista brändiuudistusta: uusi nimi on LIWLIG

7/11/2024

Pohjoismaiden johtava tapahtumatoimisto TAPAUS muuttaa nimensä osana brändiuudistusta. Yhtiön nimi on jatkossa LIWLIG.

Meeting Design - Turning Moments into Momentum

24/9/2024

Kuinka lisätä tapahtumien ja brändikokemusten vaikuttavuutta? Tämän kysymyksen äärellä olemme viettäneet aikaa viime aikoina. Meeting Designer Hans Karlsson kirjasi ajatuksiaan artikkelissaan.

LIWLIG Group Oy ostaa pohjoismaiden johtavan norjalaisen luksustapahtumien järjestäjän Off Piste AS:n

15/4/2024

LIWLIG Groupin yrityskauppa avaa konsernille kokonaan uuden segmentin pohjoismaisilla markkinoilla – valtaosa norjalaisen Off Piste AS:n asiakkaista on varakkaita yksityishenkilöitä Norjasta, Ruotsista ja maailmalta

Brändikokemukset - Osa 4

23/2/2024

Blogisarjan neljännessä osassa pohdimme, miten brändikokemusta voidaan pyrkiä syventämään aistihavaintojen ja oppimisen tasolta aitoon tunneyhteyteen.

LIWLIG - POHJOISMAINEN TAPAHTUMAMARKKINOINTITOIMISTO // SUOMI - RUOTSI - NORJA - TANSKA - GLOBAALI

YHTEYSHENKILÖT